Przedstawiam Państwu sprawdzian diagnozujący wiadomości i umiejętności uczniów po I etapie edukacyjnym z uwzględnieniem standardów wymagań po szkole podstawowej SPRAWDZIAN Diagnozujący wiadomości i umiejętności uczniów po I etapie edukacyjnym z uwzględnieniem standardów wymagań po szkole podstawowej
„Wiosna w polu”
I 1. Przeczytaj uważnie tekst i napisz odpowiedzi na pytania. Już pod koniec zimy rolnicy myślą o wiosennych pracach polowych. Przygotowują do siewu nasiona zbóż jarych oraz innych roślin, sprawdzają sprawność maszyn rolniczych, kupują nawozy, środki ochrony roślin itp. Sprawdzają także, jak przezimowała ozimina, czyli pszenica i żyto wysiane we wrześniu. Jeśli w czasie zimy ozimina przemarzła, rolnicy muszą zaorać ją i posiać na polu nowe rośliny. Bardzo dużo czasu zajmuje rolnikom przygotowanie gleby pod zasiewy. Warunkiem lepszych plonów jest także użyźnienie jej odpowiednimi nawozami. Tak przygotowana ziemia czeka na rozpoczęcie siewów. Wiosną rolnicy sieją zboża jare – jęczmień, owies i pszenicę oraz kukurydzę, buraki, marchew, pietruszkę. Sadzą ziemniaki i kapustę. W większości prac wykorzystuje się maszyny rolnicze. Niektóre jednak uprawy, jak buraki, marchew, trzeba pielić ręcznie i przerywać.
1.A. Kiedy rolnicy rozpoczynają przygotowania do prac polowych? ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. .............................................................................................................................
1.B. Wymień nazwy zbóż jarych. ............................................................................................................................. .............................................................................................................................
1.C . Które uprawy należy pielić ręcznie i przerywać? .............................................................................................................................
2. Podkreśl czerwonym kolorem nazwy roślin, które są nazwami chwastów, a niebieskim te, które są nazwami roślin chronionych kwitnących wiosną:
pszenica, perz, marchew, sasanka, leszczyna, wierzba, skrzyp polny, żyto, zawilec, pokrzywa, oset, przebiśnieg, kukurydza, przylaszczka.
II. 1. Uzupełnij tekst wyrazami podanymi w ramce.
ziarno, posiał, ciasto, wypieka, dojrzeje, sklep, skosi, młyn, mąka, zboże
| Najpierw rolnik ..................... na polu ziarna zbóż. Ziarna wykiełkowały i wzeszło ................. . Kiedy zboże ......................, .................. je, a znajdujące się w nim ............. oddzieli od reszty rośliny. Ziarno zostanie zawiezione do ................. i zmielone na ................ . Z mąki wyrabia się .................. i .................. chleb. Świeży chleb dostarczany jest do ............ .
2. Z podanych wyrazów wpisz do tabeli znane Ci części mowy: sasanka, skowronek, orze, sieje, zielony, mały, kosi, wypieka, ładnie, nasiona, traktor, jare, ozime.
Rzeczowniki
|
Czasowniki
|
Przymiotniki
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 3. Wpisz brakujące litery u lub ó. Jeszcze f...tro, kożuch wł...ż, głowę otul czapą; ale wkr...tce, wkr...tce j...ż wiosna. P...źniej – lato!
4. Napisz cztery zdania na temat zaobserwowanych przez ciebie zwiastunów wiosny.
............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. .............................................................................................................................
III. 1. Połącz nazwę maszyny rolniczej z pracą polową, którą wykonuje.
siewnik
|
|
nawożenie gleby
|
|
|
pług
|
zbiór zbóż
|
|
|
rozrzutnik
|
siew zbóż
|
|
|
kombajn
|
oranie gleby
|
|
|
brona
|
bronowanie
|
|
| 2. Oblicz stosując kolejność wykonywania działań.
a) 50 – 6 x 8= ......................................................................................................................
b) 100: 4 –13= .......................................................................................................................
c) 7 x 8 – 88: 2+1= ................................................................................................................
d) ( 25+ 7) : 8 + 7=................................................................................................................. 3. Podpisz rysunki używając wyrazów: wiecha, kolba, kłos. ................................. ..................................... ........................................ 4. Rozwiąż zadanie. W jednej skrzynce jest 187 marchewek a w drugiej 2 razy więcej. Ile marchewek jest w drugiej skrzynce? Rozwiązanie : ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. Odpowiedź: ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. IV 1. Uzupełnij brakujące miesiące. styczeń, ........... , marzec, ................... , ................, czerwiec, ..................., ......................, wrzesień, ..........................., ......................, grudzień. 2. Napisz w kolejności alfabetycznej wyrazy z ramki:
jaskółka, pług, kombajn, bocian, żaba.
|
| ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. 3. W których audycjach telewizyjnych znajdziesz wiadomości na temat zwierząt? Podkreśl właściwy tytuł audycji. Animals, Familiada, Zwierzęta świata, Hugo, Ziarno. V. 1. Napisz w odpowiednich miejscach liczby odpowiadające nazwom części rośliny zbożowej. Skorzystaj z wyrazów zapisanych w ramce.
1 - liść 2 – ziarno 3 – źdźbło 4 – kłos 5 – wiązka korzeniowa
| 2. Zamień jednostki. 360 dag = .....kg ......dag 632 cm = ......m ......cm 185 min = ......godz. ......min 3. Wybierz zachowanie, które jest zagrożeniem dla zdrowia: a) W czasie prac polowych dzieci biegały przed jadącymi kombajnami. b) Ania grabi grządki. c) Chłopcy z daleka obserwowali wiosenne prace w polu. d) Tomek siedzi na przyczepie wypełnionej sianem.
KLUCZ ODPOWIEDZI DO SPRAWDZIANU „WIOSNA W POLU” ODPOWIEDZI DO ZADAŃ ZAMKNIĘTYCH
ODPOWIEDZI DO ZADAŃ ZAMKNIĘTYCH WIELOKROTNEGO WYBORU
|
Nr zadania
|
V 3
|
Odpowiedź
|
A, D
|
Liczba punktów
|
2
|
ODPOWIEDZI DO ZADAŃ ZAMKNIĘTYCH NA DOBIERANIE
|
Nr zadania
|
Poprawna odpowiedź i kryteria punktowania
|
Liczba punktów
|
I 2
|
Za prawidłowe podkreślenie chwastów - (1p.)
Za prawidłowe wskazanie roślin chronionych - (1p.)
|
2
|
II 2
|
Za prawidłowo wpisane:
- rzeczowniki – (1p.)
- przymiotniki – (1p.)
- czasowniki – (1p.)
|
3
|
III 1
|
Za prawidłowo połączoną maszynę rolniczą z pracą polową – (1p.)
siewnik – siew zbóż
pług – oranie gleby
rozrzutnik – nawożenie gleby
kombajn – zbiór zbóż
brona - bronowanie
|
5
|
IV 2
|
Za prawidłowo wpisane wyrazy w kolejności alfabetycznej – (1p.)
|
1
|
V 1
|
Za prawidłowe wskazanie:
- liścia – (1p.)
- ziarna – (1p.)
- źdźbła – (1p.)
- kłosa – (1p.)
- wiązki korzeniowej – (1p.)
|
5
|
|
|
|
| ODPOWIEDZI DO ZADAŃ ZAMKNIĘTYCH PRAWDA – FAŁSZ
Nr zadania
|
Poprawna odpowiedź i kryteria punktowania
|
Liczba punktów
|
IV 3
|
Za prawidłową odpowiedź
- Animals – (1p.)
- Zwierzęta świata – (1p.)
|
2
| ODPOWIEDZI I KRYTERIA PUNKTOWANIA ZADAŃ OTWARTYCH
Nr zadania
|
Poprawna odpowiedź i kryteria punktowania
|
Liczba punktów
|
I 1
I A I B I C
|
Rozumie sens czytanego tekstu – (1p.)
Udziela prawidłowej odpowiedzi wykorzystując informacje przeczytanego tekstu – (1p.)
Zna prawidłową odpowiedź – (1p.)
Zna nazwy zbóż jarych (jęczmień,owies,pszenica)-(1p.)
Zna uprawy , które należy pielić ręcznie – (1p.)
Za czytelny i poprawny zapis – (1p.)
|
6
|
III 2
|
Za prawidłowo wykonane obliczenia, zgodnie z kolejnością wykonywania działań – (1p.) a) 2 b) 12 c) 11 d) 11
|
4
|
III 3
|
Za prawidłowe wskazanie: - wiechy – (1p.) - kolby – (1p.) - kłosa – (1p.)
|
3
|
III 4
|
Za prawidłowy zapis działania – (1p.) Za prawidłowo obliczony wynik – (1p.) Za poprawnie sformułowaną odpowiedź – (1p.)
|
3
|
V 2
|
Za prawidłową zamianę dag na kg – (1p.) Za prawidłową zamianę cm na m – (1p.) Za prawidłową zamianę min na godz. – (1p.)
|
3
|
II 1
|
Za każdy prawidłowo wpisany wyraz – (1p.)
|
10
|
II 3
|
Za każdą prawidłowo wpisaną brakującą literę ó i u – (1p.) - futro, - włóż, - wkrótce, - już, - później.
|
7
|
IV 1
|
Za prawidłowo wpisane nazwy brakujących miesięcy – (1p.) - luty, - kwiecień, - maj, - lipiec, - sierpień, - październik, - listopad.
|
7
|
II 4
|
Za każde prawidło napisane zdanie na temat – (1p.)
|
4
|
Za poprawny język i styl – (1p.) Za poprawną ortografię – (1p.) Za poprawną interpunkcję – (1p.)
|
3
|
Za czytelny i przejrzysty zapis – (1p.)
|
1
| Opracowały: Marzena Grabowska Magdalena Królewicz Beata Łojewska – nauczyciel bibliotekarz Iwona Mańkowska Maria Parecka |